
Októberben államosítják a Greater Anglia vasúthálózatot
A Greater Anglia vasúttársaság, amely az Egyesült Királyság keleti régiójában, különösen Essex, Suffolk, Norfolk, Cambridgeshire és Hertfordshire területén üzemeltet vonatjáratokat, bejelentette, hogy a közeljövőben állami tulajdonba kerül. A társaság hivatalos közleménye szerint a nemzetiization folyamata 2025 elején kezdődik, azonban a konkrét dátumot, amikor a cég teljes mértékben állami irányítás alá kerül, március 12-re tűzték ki. A bejelentés a közlekedési miniszteriumtól érkezett, amely hangsúlyozta, hogy a szolgáltatások, menetrendek és állomási létesítmények nem fognak változni a tulajdonosváltás során, és a munkavállalók pozíciói is megmaradnak.
Martin Beable, a Greater Anglia ügyvezető igazgatója megerősítette, hogy a cég továbbra is elkötelezett marad a szolgáltatások nyújtása iránt, és a közlekedési minisztérium célja, hogy a váltás zökkenőmentes legyen. A Greater Anglia szolgáltatásai közé tartozik a Stansted Express légikikötői járat, amely London és a Stansted repülőtér között közlekedik. Az állami tulajdonba vétel célja, hogy csökkentse a késéseket és a járattörléseket, és a brit kormány becslése szerint a szolgáltatások állami irányítás alá vonása akár 150 millió font megtakarítást is eredményezhet.
A közlekedési minisztérium szóvivője kijelentette, hogy a szolgáltatások állami tulajdonba vétele lehetővé teszi a vasúti pályák és vonatok összehangolását, ezáltal a legjobb értéket nyújtva az adófizetők számára hosszú távon. A kormány szorosan együttműködik az üzemeltetőkkel annak biztosítása érdekében, hogy az utasok számára a váltás zökkenőmentes és problémamentes legyen.
A közelmúltban a kormány bejelentette, hogy a South Western Railway is állami tulajdonba kerül, és az c2c követi őt júliusban. Az Egyesült Királyság Munkáspártja 2024 novemberében elfogadta az Utas Vasúti Szolgáltatások (Állami Tulajdon) Törvényét, amely lehetővé teszi számukra, hogy gyakorolják ezeket a hatalmakat. A kormány tervei között szerepel egy új, független szervezet, a Great British Railways (GBR) létrehozása is, amely átvállalja a magáncégek által birtokolt szolgáltatási szerződéseket, amikor azok lejárnak a következő években.
Pam Cox, Colchester Munkáspárti képviselője büszkének mondta magát, amiért a törvény elfogadása mellett szavazott. Véleménye szerint ez a megközelítés jobb és megbízhatóbb vonatjáratokat fog eredményezni. Ugyanakkor Will Russell, a Brentwood Borough Council konzervatív csoportjának vezetője figyelmeztetett arra, hogy a nemzeti tulajdonba vétel elnyomhatja a versenyt. Szerinte az állami tulajdon lehetőséget adhat arra, hogy a gyenge teljesítményű szolgáltatásokat a közpénzekből támogassák, ezzel elvonva forrásokat az alapvető közszolgáltatásoktól.
Ezek a fejlemények nemcsak a vasúti szolgáltatásokra, hanem a közlekedési rendszer egészére jelentős hatással lesznek. A kormány célja, hogy egy olyan vasúti rendszert alakítson ki, amely hatékonyan működik, és jobban megfelel az utasok igényeinek. A változások várhatóan hozzájárulnak a nagyobb utaselégedettséghez és az utazások megbízhatóságához. Az utasok és a közlekedési szakemberek is figyelemmel kísérik a helyzet alakulását, hiszen a vasúti közlekedés javítása mindenki érdeke. Az elkövetkező hónapokban tehát fontos lépések várhatóak a brit vasúti szolgáltatások jövője szempontjából.
