
Tanfolyami díjak emelkedése indokolt, de a tanulók nem tudják követni az árakat
Paige Williams, a 28 éves egyedülálló anya Barnsleyből, elkeseredetten próbálja megszerezni a jogosítványát. Hároméves fia időnként „kiakad” a tömegközlekedésen, ahol üvölt, sír vagy a földre dobja magát. Paige úgy érzi, hogy a jogosítvány megszerzése lehetővé tenné számára, hogy könnyebben látogassa meg a családját és kirándulásokra menjen. Azonban a tanfolyamok ára miatt, amelyek óránként 35 fontba kerülnek, kénytelen drasztikusan csökkenteni a kiadásait az élelmiszerek, a gáz és az elektromosság terén. „Tulajdonképpen minden fillért meg kell spórolnom ahhoz, hogy heti egy órát tudjak venni” – mondja Paige, aki szeptember óta jár tanfolyamra. Az autóvezetői órák költsége folyamatosan emelkedik, a megélhetési költségek már így is magasak, így Paige-hez hasonló tapasztalatok egyre gyakoribbá válhatnak.
A BBC több mint tucatnyi tanulóval és szülőkkel beszélgetett, akik frusztráltnak érzik a tanfolyamok költségeit. Az autóiskolák tanárai pedig azt állítják, hogy az árak indokoltak. Az autósiskolák szabadon határozhatják meg az árakat, és a DVSA (Közlekedési és Autós Iskola Szabályozó Hatóság) nem ad ki hivatalos statisztikákat az átlagos óradíjakról. Egy szeptemberben készült DVSA felmérés, amelyben több mint 5000 engedéllyel rendelkező autósiskola tanára vett részt, azt mutatja, hogy az óradíjak az utóbbi években drámaian emelkedtek. A leggyakoribb árkategória a felmérés szerint 36-40 font volt óránként. Mindössze 31,5% nyilatkozott arról, hogy 35 fontnál kevesebbet kér el, míg ez a szám a DVSA 2023 júniusi felmérésében még 62,5% volt. Ezzel szemben 20,8% jelezte, hogy 40 fontnál többet kér, ami majdnem háromszoros növekedés az előző felmérés óta.
Sokan számára az autóvezetés elengedhetetlen a gyerekek iskolába juttatásához, a munkahelyre való eljutáshoz vagy a gondozási feladatok ellátásához. A brit közlekedési minisztérium adatai szerint a 2023-as évben a Nagy-Britanniában dolgozó emberek kétharmada autóval ingázik, és a 5-10 éves gyermekek 45%-át autóval viszik iskolába. Faustina Kamara, a 23 éves Birmingham-i nő, akinek álma, hogy a médiában dolgozhasson, szintén átérzi a jogosítvány megszerzésének nehézségeit. Az ő kétórás órái 60 fontba kerülnek, ezért csak kéthetente tud járni, ami késlelteti a vizsgát. Faustina szeretne heti órákat venni, de ehelyett a barátaival való találkozásról kell lemondania.
Sandra Onuora, a 30 éves köztisztviselő Newcastle-ból, szintén tapasztalja az árak emelkedését. Ő három órát tudott csak venni havonta, amíg le nem tette a vizsgáját márciusban. „Ez volt az, amit meg tudtam engedni magamnak” – mondja Sandra, aki elmondja, hogy sok pénzt kellett kivennie a megtakarításaiból a 39 fontba kerülő órák miatt. Mivel ritkábban tudott órákat venni, így tovább kellett várnia, hogy készen álljon a vizsgára. Minden nap hat buszt kellett igénybe vennie, hogy eljusson a munkájába, és a fia gyermekfelügyeletéhez. „Rossz év volt” – mondja.
A magas költségek mellett sok tanulónak több órát is kell vennie a gyakorlati vizsgához való felkészüléshez, mivel a vizsgákra való várakozás miatt kénytelenek hosszabb időn át tanulni. Keith Rose, aki Bridgwaterben él, nem tudott időpontot foglalni a 17 éves fia, Brandon számára a közelében, így egy órás autóútra kell mennie Newportba, Walesbe, ahol szeptemberben tud csak vizsgázni. „Kényszerítve vagyunk arra, hogy olyan pénzt költsünk, amit nem kellene” – mondja Keith.
A közlekedési miniszter, Heidi Alexander elismerte, hogy a vizsgákra való várakozási idők túl hosszúak, és megígérte, hogy 2026 nyarára a vizsgák átlagos várakozási idejét hét hétre csökkenti. Az oktatók azt állítják, hogy nem tudják másképp megoldani az árakat, ha profitot akarnak termelni. Stewart Lochrie, egy glasgow-i autósiskola tulajdonosa és az Engedéllyel Rendelkező Autósiskolák Országos Tanácsának elnöke azt mondja, hogy „az óradíjak ott vannak, ahol lenniük kell, miután valószínűleg évekig alulárazták őket”.
A költségek emelkedésével a tanulók is egyre inkább elkerülik a tanfolyamokat. Amy Burnett, egy glasgow-i gyógyszerész tanácsadó, elmondja, hogy az árak olyan magasak, hogy egyelőre nem tanul. „Az egyetlen oktató, akit találtam, 50-60 fontot kér óránként” – mondja, és hozzáteszi, hogy jelenlegi jövedelme mellett nehezen tudja megengedni magának az órákat. Paige, Barnsley anyukája, biztos benne, hogy a takarékosság végül megéri. Az autóvezetés lehetővé tenné számára, hogy könnyebben visszatérjen a munkába, és stresszmentesebbé tenné a közlekedést a fiával. „Jó lenne a tengerpartra vinni a gyerekeimet” – mondja. „Ronaldnak, aki érzékeny igényekkel él, csodálatos lenne.”

