
M&S online szolgáltatásai júliusig akadozni fognak
A Marks & Spencer, az Egyesült Királyság egyik legismertebb kiskereskedelmi lánca, bejelentette, hogy online szolgáltatásai a közeljövőben továbbra is zavarokkal fognak küzdeni a múlt hónapban történt kibertámadás következtében. Az ügyfelek az elmúlt három hétben képtelenek voltak online rendeléseket leadni, és a cég várakozásai szerint ez a helyzet június során is folytatódni fog, egészen júliusig. A vállalat úgy nyilatkozott, hogy a működésük újraindítása és fokozatos felpörgetése még időt igényel, ami továbbra is befolyásolja az online vásárlások elérhetőségét.
A Marks & Spencer vezetősége figyelmeztetett arra, hogy a kibertámadás várhatóan körülbelül 300 millió fonttal csökkenti az idei évre vonatkozó nyereségüket. A cég kifejtette, hogy a következő hónapokban még sok munka vár rájuk a rendszerek, az operációk és a szolgáltatások helyreállításán, de optimista hozzáállással tekintenek a jövőre, remélve, hogy a folyamat végén egy sokkal erősebb vállalkozássá fejlődnek.
A brit Nemzeti Bűnügyi Ügynökség is érintett a kibertámadások nyomozásában, és a BBC-nek nyilatkozva elmondták, hogy aktívan dolgoznak a Marks & Spencer és a Co-op kiskereskedelmi láncok ellen elkövetett hackelési esetek elkövetőinek felkutatásán. Ian Stuart, a HSBC bank képviselője rámutatott, hogy a pénzintézetek hatalmas összegeket költenek informatikai rendszereik megerősítésére, mivel a kibertámadások fenyegetése egyre inkább valósággá válik.
A logisztikai szektorban is érzékelhető a kibertámadások hatása. A Peter Green Chilled nevű cég, amely jelentős szupermarketeket lát el hűtött termékekkel, viszonylag kicsi a versenytársai között, de a helyzetük is aggasztó, hiszen a kibertámadások következményei az egész ellátási láncot érinthetik. Az információs biztos hivatalának adatai szerint 2024-ben összesen 202 zsarolóvírus-támadást regisztráltak helyi önkormányzatok ellen, ami rávilágít arra, hogy a kibertérben zajló bűncselekmények száma folyamatosan növekszik.
A kibertámadások ellen küzdő intézkedések mellett a brit kormány újabb fejlesztéseket tervez a kibervédelem terén. A GCHQ közelében tervezett kibervédelmi központ második szakaszának részletei is napvilágot láttak, amely célja, hogy javítsa az ország kibertérbeli védelmét és válaszlépéseit a hasonló támadásokkal szemben. A cél, hogy a brit vállalatok és intézmények biztonságosabban működhessenek, és csökkentsék a kibertámadások által okozott károkat.
A Marks & Spencer és más nagyobb kiskereskedelmi láncok számára a kibertámadások nem csupán anyagi veszteségeket jelentenek, hanem a vásárlói bizalom is csorbulhat. Az online vásárlás népszerűségének növekedésével a vállalatoknak mindent meg kell tenniük a digitális biztonságuk megerősítése érdekében. A vásárlók egyre inkább elvárják, hogy az online szolgáltatások zökkenőmentesen működjenek, és a cégeknek fel kell készülniük arra, hogy a jövőben is versenyképesek maradjanak a piacukon.
A kibertámadásokra adott válaszlépések terén a Marks & Spencer és más cégek számára is kulcsfontosságú, hogy ne csupán a jelenlegi problémáikat oldják meg, hanem hosszú távon is fenntartható megoldásokat találjanak. A technológiai fejlődés és az online kereskedelem fejlődése egyaránt felveti a kérdést: hogyan tudják a vállalatok megvédeni magukat a digitális fenyegetésektől, miközben fenntartják a magas szintű szolgáltatásaikat? A jövő a kibervédelem megerősítéséről és a vásárlói élmény javításáról szól, és a következő hónapokban a Marks & Spencer példája lehet egy tanulságos történet a kiskereskedelmi szektor számára.

