
Vonatvezetői korhatár csökkentése 18 évre
Az Egyesült Királyság vasúti szolgáltatásaiban jelentős változások várhatóak, mivel a kormány bejelentette, hogy 18 éves fiatalok is jogosultak lesznek vonatot vezetni. A legkisebb korhatárt húsz évről csökkentették, hogy orvosolják a vonatvezetők hiányát, amely már most is gyakran zavarokat okoz a vasúti közlekedésben. A helyzet a jövőben várhatóan még súlyosbodni fog, mivel a cégek nehezen tudják pótolni a nyugdíjba vonuló dolgozókat új belépőkkel. Heidi Alexander közlekedési miniszter a változás bejelentésekor „merész lépésnek” nevezte ezt az intézkedést, amely célja, hogy javítsa a vonatjáratokat és új munkahelyeket teremtsen.
A szakszervezet, az Aslef, üdvözölte a döntést, mondván, hogy lehetőségeket teremt a frissen végzett diákok számára. Charlie Eric Potts, egy 22 éves vonatvezető Nottinghamshire-ból, elmondta, hogy ő is szeretett volna 18 évesen jelentkezni a szakmába, de várnia kellett. Édesapja szintén vonatvezető, és mindig beszélt a munkájáról, amit élvezett. Charlie kiemelte, hogy ha korábban jelentkezhetett volna, az nagyszerű lett volna, mivel tudta, mit szeretne csinálni. Szerinte a korhatár csökkentése lehetőséget ad a fiataloknak, akik képesek biztonságosan ellátni ezt a feladatot, hogy belépjenek az iparágba, emellett fiatalabb és sokszínűbb munkaerőt teremt.
A Vasúti Biztonsági és Szabványügyi Testület kutatásai azt mutatják, hogy a 18 évesek képesek biztonságosan vonatot vezetni. Az Egyesült Királyságban több vasúti társaság is támaszkodik a „pihenőnapos munkavégzésre”, amely során a vezetők önként vállalnak extra műszakokat a menetrend szerinti szolgáltatások biztosítása érdekében. A problémák akkor merülnek fel, amikor nem áll elegendő önkéntes rendelkezésre, vagy a vezetők betegek. A Közlekedési Minisztérium adatai szerint a vonatok előtti éjszakán a járatok 87%-ának törlését a vezetőhiány okozza.
Jelenleg az Egyesült Királyságban a vonatvezetők átlagos életkora 48 év, és 2029-re a vezetők 30%-a nyugdíjba vonul. A nők aránya a vonatvezetők között kevesebb mint 9%, míg az etnikai kisebbségekhez tartozók aránya 12% alatt van. Elizabeth Kirby, egy 34 éves vonatvezető Lincolnshire-ból, úgy véli, hogy a szabályváltozás „hihetetlen lehetőség a fiatalok számára”. Szerinte ez szélesíti a jelöltek körét, és számos lehetőséget nyújt a vasúti iparban, amelyeket a fiatalok kihasználhatnak.
Az elmúlt években a vonatvezetők bérért és munkakörülményekért folytatott sztrájkjai széleskörű vasúti zűrzavart okoztak, amely 2022 júliusától 2024 szeptemberéig tartott, amikor megállapodás született a szakszervezeti tagokkal. A kormány és az Aslef nem erősítette meg, hogy mennyivel emelkedik a vonatvezetők átlagbére a bérnövelések után. 2023-ban az átlagos bér évi 60,055 font volt, és a BBC becslése szerint 2024/25-re körülbelül 69,000 fontra emelkedik.
A Közlekedési Minisztérium tájékoztatása szerint a bérkülönbségek a különböző vasúti társaságok között változóak, de az átlagos kezdő bér évi 30,000 font lehet, és ez fokozatosan növekszik a tapasztalat függvényében. A vonatvezetővé válás képzése általában egy-két évig tart. A minisztérium úgy véli, hogy az új munkalehetőségek és a gyakornoki programok 18 évesek számára már decemberben elérhetőek lehetnek. Az előző konzervatív kormány által tavaly végzett konzultáció a korhatár csökkentéséről „rendkívüli támogatást” kapott az iparág minden részéről.
Heidi Alexander hangsúlyozta, hogy a munkahelyek létrehozása és a fiatalok bevonása a munkaerőpiacra kulcsfontosságú a gazdaság fellendítése érdekében. Mick Whelan, az Aslef szakszervezet főtitkára azt mondta, hogy az iparág jelenleg lemarad a fiatalok vonzásában, akik nem várnak a 20. születésnapjukig, hogy karriert építsenek. A kormány szerint a vonatvezetők korhatárának csökkentését már más országokban is bevezették, így Franciaországban, Németországban, Hollandiában és Svájcban. A londoni tömegközlekedési rendszer már 2007 óta kínál gyakornoki programokat 18 évesek számára.

