
Késések és kifosztott polcok a Co-opnál a kibertámadás után
A Co-op áruházak egy részében üres polcokkal találkozhatnak a vásárlók, mivel a kiskereskedő által elszenvedett súlyos kibertámadás megzavarta az új áru szállítását. Az üzletek üzemelnek és fogadják a vásárlókat, azonban a hétfői és keddi napokon csak készpénzes tranzakciókat tudtak lebonyolítani. A cég képviselője szerint ezt a problémát már sikerült orvosolniuk. Az incidens után, amelyről a cég pénteken tájékoztatta a BBC-t, kiderült, hogy a támadás során „jelentős” mennyiségű ügyféladat került ellopásra. A Co-op szóvivője elmondta, hogy a boltjaikba történő szállításokat a „hacker támadások tartós és rosszindulatú kísérletei” befolyásolták.
A cég folyamatosan dolgozik azon, hogy csökkentse a zűrzavart és helyreállítsa a szállítást. A szóvivő hangsúlyozta, hogy lehetséges, hogy egyes boltjaikban nem érhetők el a megszokott termékek, és elnézést kértek a vásárlóktól és a tagoktól, ha ez a helyzet a helyi boltjukban fennáll. A kibertámadás mögött álló bűnözők azt állítják, hogy 20 millió ember magánadataihoz fértek hozzá, akik részt vettek a Co-op tagsági programjában, de a cég ezt a számot még nem erősítette meg. A Co-op áprilisi közleményében arról számolt be, hogy az aktív tagsági bázisa 22%-kal nőtt, így 2024-re elérte a 6,2 millió tagot.
A vállalat a weboldalán tájékoztatja vásárlóit, hogy úgy vélik, csak a tagok személyes adatai, például nevek, elérhetőségek és születési dátumok kerültek kiszivárogtatásra, míg banki adatok, tranzakciós információk vagy jelszavak nem. Shirine Khoury-Haq, a Kooperatív Csoport vezérigazgatója hétfőn bocsánatot kért az adatszivárgás miatt. Kijelentette, hogy „ez nyilvánvalóan rendkívül aggasztó a munkatársaink és a tagjaink számára, és nagyon sajnálom, hogy ez megtörtént.” Azt is hozzátette, hogy a cég tudatában van az adatvédelem fontosságának, és komolyan veszi a kötelezettségeit az ügyfelei és a szabályozók felé, különösen mint tagok által birtokolt szervezet.
A Co-op elleni támadás néhány nappal azt követően került nyilvánosságra, hogy a Marks and Spencer bejelentette, hogy ransomware-támadás áldozatává vált. Ezért felfüggesztették az online megrendeléseket, és számos szolgáltatást leállítottak, miközben próbálták kezelni az incidenst. Közben a Harrods csütörtökön arról számolt be, hogy hacker támadásokkal próbálkoztak. Az Egyesült Királyság Nemzeti Kibervédelmi Központja (NCSC) figyelmeztetett arra, hogy a brit kiskereskedők ellen irányuló kibertámadások során a bűnözők IT segélyvonalakat utánozva próbálnak bejutni a szervezetekhez.
A Co-op csoport helyzete mindenképpen rávilágít a kiskereskedelmi szektor kibervédelemmel kapcsolatos kihívásaira, és arra, hogy a vállalatoknak folyamatosan fejleszteniük kell a biztonsági rendszereiket, hogy megvédjék ügyfeleik adatait. A vásárlók joggal aggódnak a személyes adataik védelme miatt, és fontos, hogy a cégek átláthatóan kommunikáljanak az ilyen helyzetekben. A közönség érdeklődése és reakciója szintén kulcsszerepet játszik abban, hogy a helyi kiskereskedők hogyan tudják fenntartani a vásárlói bázisukat, és hogyan reagálnak a folyamatosan változó környezetre.

