A prémium linképítés bővebben
A prémium linképítés a honlaphelyezés egyik fő meghatározó elme, a SEO-ban alapvető és elengedhetetlen eszközzé vált. A továbbiakban bemutatjuk a prémium linkszerzés mélyebb részleteit, azaz a linkek típusait és tulajdonságait.
A linkek két alaptípusa
A linkeket a Google szemszögéből alapvetően két típusba soroljuk:
- dofollow (követő), és
- nofollow (nem követő) linkek.
Ezek között a felhasználó számára semmilyen különbség nincs, ugyanúgy oldalakra, tartalmakra mutatnak. A Google elemzésekor viszont jelentős az eltérés a két típus között. Csak a dofollow linkek hordoznak oldalhelyezés (PageRank) információt, csak ezek által érhetünk el jobb rangsorolást. Tehát mindenképpen a dofollow linkek kialakítására kell törekednünk prémium linképítés során.
Ettől függetlenül a nofollow linkek is számíthatnak közvetett módon honlapunk ismertsége és látogatottsága szempontjából. A legtöbb közösségi oldalon, fórumokon, megjegyzés szekcióban stb. ugyanis csak nofollow típusú hivatkozások helyezhetők el. Ennek oka, hogy ezeken a felületeken rengetegen tudnak tartalmat elhelyezni, és a honlap jogi tulajdonosának nincsen kapacitása végigellenőrizni az összes link megfelelőségét (pl. elérhetőség, tartalom), ezért egyszerűbb a nofollow alapbeállítást alkalmazni mindegyikre.
Figyelj tehát oda, milyen főként milyen oldalakon szeretnéd elhelyezni saját weblapod elérhetőségét. Ugyanis hiába fordítasz sok időt rá és árasztod el a közösségi médiát linkjeiddel, azok a nem fognak a prémium linkek közé tartozni. Persze a nagy számok törvénye alapján többen fognak majd rájuk kattintani, de a hatékony SEO szempontjából a dofollow típusúak növelése a cél. Prémium linkek kialakításánál a partnerekkel is feltétlenül egyeztesd, hogy ilyen linket használjanak oldalad forrásként való megjelölésekor.
Néhány szó a gyökér linkekről (root linkek)
Gyökér linkek alatt azokat a hivatkozásokat értjük, melyek különböző oldalakon szerepelnek, így más-más helyről mutatnak weblapunkra. Minél magasabb ez a szám, annál nagyobb népszerűségnek örvend honlapunk, a sorolási listákban is előnyösebb helyezésre számíthatunk.
Azért ejtünk erről szót, és fontos rá figyelnünk, mert hiába teszi be oldalunkat forrásként egy jó ismerős a saját lapjára akár 8-10 helyre, ez csak egy gyökérlinknek számít, és a keresőmotorok sem veszik ezt többnek. Törekedj tehát több partnerrel prémium linképítésre. Inkább szerepeljen 3 különböző weblapon oldalad elérhetősége, mint 1 honlapon 5 helyen.
Mitől lesz igazán erős egy prémium link?
Több mutatószámot is alkalmaznak egy-egy honlap és link erősségének meghatározására. Fontos ezekkel tisztában lennünk, és a hozzájuk tartozó paraméterekkel megismerkednünk a hatékonyabb prémium linképítés érdekében.
Domain Authority és Page Authority, vagyis a forráshonlap erőssége
Mindkettő mérőszámot a Moz határozta meg. 0-100 közötti értékkel fejezik ki egy oldal erősségét a Google szemszögéből.
A Domain Authority (vagy DA) egy becsült érték, amivel a honlap Google helyezését tippelik meg a keresések találati listáiban. A Page Authority (röviden csak PA) pedig csak egy adott oldalra értendő, nem a teljes honlapra. Értékét az oldalra mutató linkek minősége és száma határozza meg.
A gyakorlatban nézve világviszonylatban a 95 feletti értékek számítanak jelentősnek, az ilyen oldalakon elhelyezett linkek erősen javítják az adott honlap helyezését. Hazánkban a legismertebb és legolvasottabb hírportálok 80 körüli PA és DA értékkel rendelkeznek.
A link elhelyezkedése
A Google elemzéseiben nagy mértékben számít, hogy az oldalunkra mutató link a forráshonlap mely részén helyezkedik el. A fő szövegben található hivatkozások rendelkeznek a legerősebb mutatókkal, míg az oldalsó menüben vagy láblécben elhelyezett linkek kevesebbet nyomnak a latba.
Törekedni kell tehát, hogy a másik oldal alap tartalmában szerezzünk helyet linkjeinknek. Ez eleinte nem könnyű feladat, főleg felkapott weblapok esetében. Esetenként természetes, hogy be kell érnünk a kisebb hatékonyságú pozícióval, amik legalább növelik ismertségünk és gyökérlinkjeink számát.
Horgonyszöveg
A horgonyszöveg lényegében a linknek az a része, amire kattintani tud az olvasó, ez alá vagy beágyazva a hivatkozás pontos címe. Legtöbbször a szövegtől elütő színben és/vagy formázással jelenik meg, hogy egyértelmű és feltűnő legyen. Általában kék és aláhúzott betűk jelölik, állhat egy vagy akár több szóból is.
A Google elmezi a horgonyszövegek szavait, ebből tudja, mit tartalmazhat a linkelt oldal. Fontos tudnivaló, hogy előnytelennek veszi a keresőóriás, ha az oldalunkra sok ugyanolyan horgonyszövegű hivatkozással lehet eljutni.
A prémium linképítés során is fontos a tartalom
Ahogy arról már olvashattál egy másik cikkünkben, a prémium linképítés mellett kiemelt fontosságú a minőségi és egyedi tartalom. A Google folyamatosan keresi az újdonságokat, igyekszik az olvasók számára olyan oldalakat ajánlani, melyik további információval szolgálnak egy adott témában. Nem érdemes egy az egyben lemásolni mások szövegeit, mivel ezeket a Google akár bünteti is. A netezők többsége is rögtön felismeri az ilyen honlapot, és azonnal továbbáll.
Egy jól strukturált, új vagy megújított minőségi tartalommal rendelkező oldal jó alapot szolgáltat a keresőoptimalizáláshoz. Ezt prémium linképítéssel megerősítve igen kedvező helyezést érhetünk el a keresési listákban.